Ish Ait Hamou

Soms heb je van die sprekers die je iets langer bijblijven.

Schrijver Ish Ait Hamou is zo iemand. Ish is een storyteller, en heeft enkele boeken geschreven die mij ook al raakten en mijn wereldbeeld hielpen vormen.

En juist deze schrijver had ook enkele prachtige ondernemerslessen die ik graag deel. Niet alleen kon hij dat als ondernemer, maar ook omdat het komen tot een boek erg veel gelijkenissen kent met het starten van een business.

Leer je demonen kennen, zowel innerlijke als andere personen die bij jou niet het beste naar boven halen. In mijn coachingspraktijk kom ik ze veel tegen, juist bij excecutives/C-levels zoals overtuigingen: “Volg niet je passie want daar verdien je geen geld mee” of “ik moet me nog bewijzen om erkenning te krijgen”. Deze zorgen ervoor dat je beslissingen neemt die ver van je af staan, en je op termijn uitputten.

Schrijf. Schrijf gewoon elke dag wat op wat je bezighoudt. Niet als schrijver, maar gewoon. Ik herken zelf ook dat het niet altijd makkelijk is om emoties te benoemen, terwijl dat heel behulpzaam is om ze beter te integreren in je leven in plaats van je erdoor te laten leiden. Schrijven helpt om woorden te geven aan iets dat in je onderbewustzijn toch wel aanwezig is.

Er zijn 2 manieren van ondernemerschap gaf Ish aan:

1.    Zie een strategische kans, een gat in de markt en stap daarin. Dat kan succesvol zijn, alleen daar kan een bepaalde persoonlijke passie voor het product/de dienst en het is voor de ondernemer moeilijker om dit als CEO vol te houden.

 2.    Er is iets wat je hart raakt en waarbij je zegt: dat kan toch anders. Maatschappelijk anders, maar ook bijvoorbeeld product-technisch. LilaLou biscuits van Evelien Coppens of TILIA Babywearing van Linde Stifter zijn daar voorbeelden van. Daarvandaan vertrekken geeft een voortdurend innerlijk vuur en dat voelen je klanten ook.

 

Je raadt het al: Met het laatste maak je over het algemeen de meeste impact.

Vorige
Vorige

Zelfleiderschap

Volgende
Volgende

Bedrijf T