Bedrijf T

“Team, morgen ontvangen jullie een email en verneem je of je ontslagen bent. Bedrijf T.”

Dat was in het kort ongeveer de boodschap die de medewerkers van een zeker sociaal mediabedrijf kregen. De naam van de organisatie is minder belangrijk , wat het effect hiervan is op medewerkers des te meer. Ik heb dat zelf helaas ook ervaren in het verleden.

Nu, afscheid nemen van medewerkers is soms nodig. Elke zaakvoerder/excecutive zal dat kunnen beamen. Leuk is vaak anders, maar soms is het gewoon nodig in het belang van het succes van de onderneming (en daarmee uiteindelijk de werkgelegenheid).

Wat weten we over communicatie van negatief nieuws:

  • Breng de boodschap duidelijk.

  • Kom direct tot de boodschap, geen omwegen.

  • Geef ruimte aan gevoelens en gedachten en accepteer die.

  • Sluit het gesprek af met een samenvatting en maak vervolgafspraak.

 

Je zou kunnen zeggen dat de email van bedrijf T daar wel aan voldeed.

Maar het belangrijkste is dit: blijf menselijk.

En dat zie ik in de praktijk helaas nog wel eens anders gebeuren. Mensen die jarenlang hart en ziel hebben ingezet voor de onderneming verdienen menselijkheid. In het voorbeeld verschuilt de zaakvoerder zich in feite achter een organisatievorm (het team dan wel de organisatienaam). Vaker nog handelt de ontslaggever in de ontslagprocedure vanuit boosheid, frustratie, angst en wraak. Ook al voel je dat, dat is niet wat de persoon verdient.

Afscheid nemen is pijnlijk, maar maak het niet nog pijnlijker dan nodig!

Enkele tips:

  1. Blijf altijd op de mens gericht die zich heeft ingezet voor het bedrijf (ook al is dat niet naar tevredenheid).

  2. Zorg dat iemand zo goed mogelijk als positieve ambassadeur vertrekt. Negatieve nieuws achteraf wil je niet.

  3. Laat je als ontslaggever niet leiden door je eigen gevoelens van boosheid, wraak of angst.

  4. Doe altijd een exitgesprek; daarin check je hoe iemand vertrekt en kun je rustig vragen wat de persoon nog wil meegeven. Als de persoon niets te verliezen heeft geeft deze vaak bruikbare feedback

  5. Geef ruimte voor een gepast afscheid, ook als het een gedwongen vertrek is. Laat medewerkers afscheid nemen van de persoon en de persoon van de collega’s en het bedrijf. Afscheid nemen doet altijd pijn die ruimte verdient.

Wees een moedige leider en blijf mensgericht.

 
 
Vorige
Vorige

Ish Ait Hamou

Volgende
Volgende

Blauwe banaan