Blauwe banaan
“Ik vergeet jouw blauwe banaan nooit meer.”
Bij een alumnifeestje wisten de ex-collega’s mij na al die jaren nog te herinneren van mijn blauwe bananen. Ik had daar ooit een presentatie gegeven over strategie. In deze presentatie gebruikte ik de metafoor van de ‘blauwe banaan’, dankbaar geleend van Wouter de Vries.
Als je als organisatie geen onderscheidende kenmerken hebt, ben je even geel als alle andere bananen/bedrijven. Dan val je dus niet op. ‘Wij zijn betrouwbaar’ bijvoorbeeld, is niet echt onderscheidend want dat verwacht de klant van elke business.
Hoe word je dan wel een blauwe banaan of anders gezegd ‘uniek’? Door onderstaande 4 B’s toe te passen:
Weet en match de:
1. Behoeften (van de klant)
2. Beloftes (aan de klant)
3. Beleving (door de klant)
4. Bewijzen (geleverd door de klant)
Wees uniek! Wees een blauwe banaan!